Nog maar een maandje wachten en dan is het zo ver: niet langer een auto, maar een fiets van de zaak!

Dag vervelende administratie

Pon, een van de grootste rijwielbedrijven van Nederland, gaat zakelijke leasfietsen aanbieden met bijtelling voor privégebruik. Op je fiets naar je werk is diep in de Nederlandse cultuur geworteld. In Nederland is al meer dan een kwart van het woon-werk verkeer op de fiets. Fietsen is populair, maar de administratie rondom belasting rekenen op het privégebruik van de fiets was een heikele klus. Met de nieuwe regeling zal er geen kilometerregistratie meer aan de pas komen, enkel de bijtelling wordt gerekend. Dit versoepelt de administratie aanzienlijk en dat maakt fietsen voor meer mensen aantrekkelijk.

E-bike

Men verwacht dat met name de elektrische fiets populair zal zijn. Vandaag de dag zijn er in Nederland al ruim twee miljoen elektronische fietsers. De trend is razendsnel overgeslagen van senioren op jongeren en forenzen. En daarmee is ook het aanbod enorm toegenomen: niet langer is er enkel alleen een elektrische damesfiets of elektrische herenfiets. Er zijn elektrische bakfietsen, elektrische racefietsen, elektrische eenwielers, elektrische mountainbikes en zelfs elektrische tandems. Of ga voor de ‘speed pedelec’, waarmee je 45 km/u kan behalen.

Implementatie en verwachtingen

Of het lease systeem succesvol zal zijn, zal vooral afhangen van de werkgever. Idealiter biedt deze een systeem aan waarin zowel de werknemer zowel een auto als fiets ter beschikking heeft, zodat de werknemer altijd nog met slecht weer in de auto kan stappen, maar fietsgebruik wel gestimuleerd wordt.

De verwachting is hoog. De fiets wordt gezien als het redmiddel dat de binnenstad bevrijd van de auto’s. De P+F, Parkeren en dan verder Fietsen, wordt als oplossing gezien voor het parkeerprobleem. En daarnaast is fietsen natuurlijk gezond, en zal het Nederland ontstressen.

Nieuwe vraagstukken

Tegelijkertijd zijn er echter ook op de fietspaden nog wat problemen om op te lossen. De nieuwe weggebruikers van het fietspad fietsen vaak aanzienlijk sneller dan de normale fietser. Ook de fietspaden in veel binnensteden puilen uit, met name in Amsterdam. Door alle verschillende soorten en maten fietsers wordt het steeds lastiger het fietspad om een ordelijke manier te delen. En daarnaast zorgt het parken van de fiets, met name rondom stations, vaak ook voor veel hektiek: veel fietsenstallingen puilen uit, en werknemers van de fietsenstalling zijn constant bezig fietsen naar depots te verplaatsen. Ook zijn er nog lang niet genoeg oplaadpunten voor elektrische fietsen, en zal je deze niet overal onbewaakt willen stallen.

De populariteit van de ebike heeft dus veel voordelen, maar brengt ook nog wat vraagstukken met zich mee.