De downsides van fietsland Nederland

0
795

Heb je je wel eens geprobeerd in te beelden hoe Amsterdam er uit zou zien… zonder fietsen? Lastig, niet?

Nederland in de ban van de fiets

Fun fact: de gemiddelde Nederlander bezit 1,3 fietsen. Dat maakt Nederland het enige land ter wereld dat meer fietsen telt dan inwoners. De eerste fiets werd zo’n twee honderd jaar geleden uitgevonden, als loopfiets. Aanvankelijk was de fiets helemaal niet zo populair in Nederland. Het werd eerst gezien voor speelgoed voor jongeren. Maar al gauw waagden ook dames en heren zich aan de fiets. Sindsdien is de populariteit van de fiets in Nederland alleen maar toegenomen. De fiets blijft zichzelf ook opnieuw uitvinden: zij het als peuter-vervoermiddel (bakfiets), als middel om ouderen te laten blijven bewegen (elektrische fiets) of een perfect middel om het laatste stukje vanaf het station naar je werk te komen (vouwfiets). De fiets in Nederland is er voor iedereen: zelfs onze premier komt op de fiets naar zijn werk. Natuurlijk is dit een ontzettend gezonde cultuur waar we trots op kunnen zijn: lekker nuchter, lekker makkelijk. Maar deze cultuur heeft ook downsides waar ik het graag over wil hebben.

Fietsepidemie

Ten eerste de fietsvervuiling, ook wel eens de fietsepidemie genoemd. Het groeiend aantal fietsen zorgt niet alleen voor bomvolle fietspaden, maar ook voor verrommeling op straat. Zo kijk ik bijvoorbeeld naar mijn eigen stadje, Delft. Kleine straatjes staan zo vol geparkeerd met fietsen dat er bijna geen loopruimte meer is. De stad probeert er streng op te handhaven, met name rondom de stationsgebieden. Fout geparkeerde fietsen worden daar genadeloos verwijderd. Maar de fietsenstallingen staan vaak zó vol dat je geen andere optie hebt om je fiets fout te parkeren. Er zijn nou eenmaal ontzettend veel fietsen. Ook de komst van gedeelde fietsen, zoals de MoBike, welke in studentensteden razend populair is, betekent meer verrommeling op straat. Dit is immers niet je eigen fiets, in plaats daar van betaal je per ritje. En als je ritje afloopt, wordt de fiets vaak gewoon ergens op straat gedumpt.

Eigen veiligheid

Ten tweede gebeurt er iets bijzonders wanneer de brave burger op de fiets stapt. Met name wanneer deze burger enigszins gehaast is. Ineens lijken alle verkeersregels niet meer voor hem te gelden. Oranje betekent ‘nog even snel doorfietsen’. Elkaar afsnijden wordt een sport. En hoewel we als automobilist dondersgoed weten hoe onzichtbaar fietsers in het donker zijn zonder licht, twijfelen we zelf ook niet wanneer we eens zonder werkend lampje gauw de fiets op springen.

De zwarte markt

Ik ben benieuwd hoe veel omzet er jaarlijks, zwart én wit, wordt gedraaid op de fietsenmarkt. Van mij is er al vier keer in mijn leven een fiets gestolen. Maar wat doe ik vervolgens? Ik koop voor een prikkie een zwart gespoten fiets op Marktplaats, waarvan ik alleen maar kan vermoeden waar deze vandaan komt. Eigenlijk draag ik zo bij aan een criminele markt in stand houden. Het enige wat ik er tegen doen? Mijn fiets beter op slot zetten. Toch een keer meer Axa sloten kopen.