Een duurzame lifestyle handhaven op kantoor

Voor velen is het in hun privé leven al de normaalste zaak van de wereld om (een beetje) te letten op het scheiden van afval, duurzame producten te kopen en energie te besparen. En dat is helemaal geweldig! Maar hoe zet je dit door naar jouw werkruimte? Zeker als er nog niet helemaal mee wordt gewerkt kan het een uitdaging zijn om dit te introduceren. Ben jij bereid om de strijd aan te gaan en mee te helpen aan een duurzamere werkplek, maar weet je niet waar te beginnen? Lees dan dit blog!

Stap 1: deel jouw positieve ervaring met collega’s

Om jouw hele kantoor mee te krijgen in het gebruiken van bijvoorbeeld circulaire producten op kantoor, is het belangrijk dat je jouw collega’s deelgenoot maakt in deze positieve ervaringen. Vertel bijvoorbeeld eens over hoe jij dit thuis doet en welke uitkomsten het heeft gehad tot nu toe.

Tip: probeer er echt niet te hardhandig in te zijn als mensen in het begin een beetje huiverig zijn over bijvoorbeeld bedrijfsafval scheiden. Dit is een proces en het gaat vaak niet over één nacht ijs. Beetje bij beetje zal je zien dat iedereen bij begint te dragen!

Stap 2: ga in gesprek met jouw manager

Het is natuurlijk geweldig als jij op eigen houtje begint met het verduurzamen met jouw werkomgeving. Alleen kan het in jouw voordeel gaan werken als je ook de duurzaamheids- of facility-manager hierin betrekt (mits het bedrijf waar jij werkt deze functies heeft verdeeld)!

Zij kunnen namelijk zorgen voor grootschalige welwillendheid binnen het bedrijf. Zie dit niet als een verplichting, maar beleef de steun als van een vriend die samen met jou werkt naar een betere werkplek. Dat is alles wat je wil, toch?

Stap 3: doorzetten!

Als je begint te merken dat jouw efforts beginnen aan te slaan, dan is het noodzakelijk dat je er niet van uit zult gaan dat jouw collega’s door blijven gaan op de manier waarop het nu gaat. Zeker in het begin is de stimulans nodig om er bewust mee bezig te blijven. Op het moment dat je ongeveer een half jaar verder bent en iedereen als het ware overgeschakeld is naar de automatische piloot kan je er wat afstand van nemen en kijken hoe het verder gaat.

Nu is het niet zo dat dit binnen ieder bedrijf hetzelfde zal werken. In sommige bedrijven zal het wat sneller gaan, terwijl het bij anderen juist meer tijd nodig heeft om tot een volwaardig proces te komen. En dat is helemaal niet erg, want ieder beetje helpt. Spread the word en begin met duurzaam ondernemen!

Gerelateerde artikelen

Ontdek

Waardeloze iPhone hoesjes!

Het zoeken naar een stevig hoesje voor je iPhone is altijd lastig, omdat de...

4 tips voor het kopen van een nieuwe bank

Een nieuwe bank kopen is een behoorlijke aanschaf en daarom is het juist extra...

Verhuizen naar het buitenland? Zo doe je dat.

Een tijdje naar het buitenland: een droom van velen. Hoewel het kleine Nederland veel...

3x de lekkerste cocktails zelf maken

Nu we al wat maanden voornamelijk thuis zitten, kan de verveling wel eens toeslaan....

3 tips om het jojo-effect te voorkomen

Heb jij in de coronatijd iets te veel gegeten dan eigenlijk goed voor je...

Kinderen maak je pas echt blij met Schleich

Ben je op zoek naar het leukste cadeau om te geven aan een kind?...

Categoriën