Een goed gesprek opbouwen

0
553

Als je eigenaar bent van een organisatie of een bedrijf dan is het belangrijk dat je regelmatig spreek met je werknemers. Op die manier kan je namelijk achter komen of er verbetering vallen te behalen, of er problemen op de werkvloer zijn en om je medewerkers gemotiveerd te houden zodat ze niet vertrekken naar een andere werkgever. Een goed gesprek hebben met je werknemers is daarom enorm belangrijk voor je organisatie of bedrijf, maar het is soms lastig om een goed gesprek te hebben. Daarom word je hier uitgelegd hoe je het beste een goed gesprek kan opbouwen.

Hoe bouw je een goed gesprek op?

In principe is het niet moeilijk om een goed gesprek op te bouwen. Het is belangrijk dat je je werknemers niet afstraft voor kleine en grote fouten omdat dit gewoon een leerproces is. Van elke fout leren je werknemers namelijk en dit nemen ze weer mee in hun ervaring. Ook is het belangrijk dat je goed naar je werknemers je luistert en dat je op een vriendelijke manier reageert. Het is voor een werknemer namelijk heel vervelend als de baas van een bedrijf of organisatie gaat schreeuwen of op een vervelende manier reageert. De motivatie van een werknemer kan op dit moment gewoon verdwijnen en misschien over nadenken om voor een andere werkgever te gaan werken. Zorg er ook voor dat alle relevante informatie zoals nieuws en updates eenvoudig toegankelijk zijn. Door een goed gesprek te houden met je werknemers, krijgen zij het gevoel dat ze er echt toe doen binnen jouw organisatie of bedrijf. Het is ook belangrijk dat je de juiste structuur hanteert. Het goede gesprek begint niet altijd met het onderwerp maar het kan ook zo zijn dat je eerst met je werknemers over koetjes en kalfjes gaat praten. Dit maakt het gesprek veel gezelliger en dat is fijn voor de werknemers

Cursus goed gesprek opbouwen

Als jij of één van je werknemers niet weet hoe je een goed gesprek moet beginnen of opbouwen, dan is het in sommige gevallen verstandig om een MTO cursus te volgen. Door het volgen van zo'n cursus kan jij als werkgever beter een gesprek opbouwen met je werknemers. Ook voor werknemers is de cursus perfect. Als jij er namelijk en je niet bent als werkgever, dan moet een andere werknemer het gesprek gaan voeren. Dit zorgt namelijk voor een betere werkomgeving voor je werknemers en ze krijgen hier ook meer motivatie door.