Buitenboordmotor

0
1625

Veel boten worden gebruikt in combinatie met een buitenboordmotor. Met name kleinere boten zoals rubberboten, sloepjes of kleine zeilboten zoals een valk hebben meestal een buitenboordmotor aan de boot hangen. Logisch, want een buitenboordmotor is erg handig in gebruik. Zoals de naam al zegt kun je de motor achter de boot hangen en met knevels vast draaien. Met hetzelfde gemakt draai je de knevels los en kun je de motor van de boot afhalen. Dat is met name in de winterperiode natuurlijk ideaal. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de motor recht achter de boot hangt. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar wanneer de motor er ook maar een beetje scheef achter hangt moet je constant corrigeren om de boot recht te laten varen.

 Er zijn veel verschillende merken die buitenboordmotoren maken. De bekendste merken zijn Tohatsu, Yamaha, Mercury, Honda en Mariner. Er zijn ook nog verschillende uitvoeringen van buitenboordmotoren zoals een kortstaart, langstaart en ultra langstaartmotoren. Het verschil zit hem in de lengte van het staartstuk. De lengte van het staartstuk zorgt ervoor hoe diep de schroef onder water komt te zitten. Langstaartmotoren wordt vaak gebruikt bij zeilboten waarbij de ophanging van de motor wat hoger boven het water zit. Voor rubberboten en kleinere bootjes wordt een kortstaart motor aangeraden. 

Buitenboordmotor 4 pk

 Buitenboordmotoren zijn verkrijgbaar in veel verschillende pk’s. De hoeveelheid pk van een buitenboordmotor geeft aan hoeveel kracht deze motor kan leveren. Hoe meer pk’s hoe sneller de boot gaat en hoe hoger het trekvermogen van de boot wordt. De kleinste buitenboordmotor is een 2.5 pk en de grootste buitenboordmotor is ruim 300 pk. Een veel verkochte buitenboordmotor is de 4 pk. Een buitenboordmotor 4 pk is geschikt voor rubberboten of andere kleinere boten. De 4 pk is een geschikte buitenboordmotor voor kinderen om te leren varen en om kennis te maken met watersport. Daarnaast gaat een 4pk niet sneller dan 20km/u waardoor je er geen vaarbewijs voor nodig hebt. 

Benzine advies

 In een buitenboordmotor kun je niet zomaar iedere willekeurige brandstof gooien. Vroeger waren er 2-takt buitenboordmotoren, deze motoren liepen op een combinatie van benzine en olie. Tegenwoordig zijn alle nieuwe buitenboordmotoren 4-takt motoren, daar hoeft alleen benzine in en geen olie. De benzine van tegenwoordig wordt aangeduid met E10, E5 of superbenzine. Het grote verschil tussen deze drie soorten benzine is het ethanol gehalte. In de E10 zit 10% ethanol en de E5 bevat 5% ethanol, de superbenzine is ethanol vrij. 

Buitenboordmotoren kunnen niet goed tegen ethanol. Ethanol trekt namelijk vocht aan en tast de componenten in de buitenboordmotor aan. Wanneer er vocht in de carburateur zit dan loopt hier geen benzine meer langs en zal de buitenboordmotor stoppen met lopen. Ook kan het zijn dat pakkingen en andere rubbers in de buitenboordmotor aantast worden door de ethanol. De enige manier om dit te voorkomen is door benzine te tanken waar weinig ethanol in zit en het liefst helemaal ethanol vrij. E10 aan de pomp kun je dus beter niet in je buitenboordmotor doen.